יום שבת, 12 בפברואר 2011

"אתגרשת מס' 2: חוקרים את 'פרקי אבות'"

(ב) שִׁמְעוֹן הַצַּדִּיק הָיָה מִשְּׁיָרֵי כְנֶסֶת הַגְּדוֹלָה. הוּא הָיָה אוֹמֵר, עַל שְׁלשָׁה דְבָרִים הָעוֹלָם עוֹמֵד, עַל הַתּוֹרָה וְעַל הָעֲבוֹדָה וְעַל גְּמִילוּת חֲסָדִים:
המשפטים המרכזיים הם:
עַל שְׁלשָׁה דְבָרִים הָעוֹלָם עוֹמֵד, עַל הַתּוֹרָה וְעַל הָעֲבוֹדָה וְעַל גְּמִילוּת חֲסָדִים:
שם בעל המאמר:
שמעון הצדיק
לדעתי המילים לא קשות אך המושג על התורה הוא בעל מובנים שונים האחד מובן שבין האדם למקום והשני מובן שבין אדם לחברו כי הרי המקום אינו זקוק לשמירה שלו.
דילמה אקטואלית הנובעת מהאמור הויכוח הציבורי המתקיים באשר לתלמידי ישיבות שאינם עובדים והטוענים "תורתם אומנותם" והרי זה נוגד לחלוטין האמור."על העבודה" האומנם תורתם אומנותם זו עבודה וכאן יש גם תורה בנפרד ועבודה בנפרד.
פעילות לימודית-
המשפט על התורה על העבודה ועל גמילות חסדים מכיל עולם ומלואו ומכסה את כל קשת התנהגותו והתנהלותו של האדם בחברה ובמשפחה.
שלבי השיעור
מה משמעות המשפט לכל אחד מהתלמידים התייחסות תוך רישום על הלוח
לאחר שרושמים את העיקרים כולל דוגמאות שהתלמידים יידרשו לתת לכל התייחסות ניקח ונסכם בחלוקה
בין אדם לחברו ,בין אדם למקום ובין אדם לעצמו.
סיכומו של שיעור צריך להכיל כי שלמותו האישית של האדם עם החברה ועם עצמו יכולה להיווצר רק כאשר מתקיימים שלושת ההיגדים גם יחד לכל אחד מאיתנו:
עבודה קשה שכרה בצידה אך גם סיפוק ותוחלת לחיים.
תורה היא דרך ארץ שלמות רוחנית ומהווה פורקן ותחושה שהגשמתי ועשיתי כנדרש.
גמילות חסדים היא הדרך לסיפוק אישי כי נתתי לאחר אין סיפוק גדול מזה.

תגובה 1:

  1. לנטלי היקרה
    בחירתך במשנה זו מדברת בהחלט על סוגיה אקטואלית, שגורמת לפילוג בעם ועל הסתכלות אותנטית על המעגלים השונים של חיינו סיכומך כי בעבודה קשה יש שכר וסיפוק,תורה היא מובילה לשלמות רוחנית,וגמילות חסדים היא הדרך לסיפוק אישי היה נפלא בעיני.
    בברכה אקלר סיגלית מדריכת תרבות ישראל

    השבמחק